سامینا بهترین تولید کننده صابون های طبیعی

بارداری و نکات مهم مراقبت از پوست و مو و ناخن

بازدید: 57 بازدید
بارداری

بارداری و نکات مهم مراقبت از پوست و مو و ناخن

دوران بارداری یکی از شیرین ترین دوره هایی است که مادران در طول زندگی خود تجربه می کنند. توجه به نکات مهم مراقبتی پوست و مو در دوران بارداری کمک می کند تا پایان این دوران، پوست و مو و ناخن شما سالم و زیبا بماند.
به دلیل نوسانات شدید هورمون های جنسی تغییرات بدن در طول این دوره ۹ ماهه به شدت زیاد است. جنین در بدن مادر مانند یک اسفنج اغلب موادی که وارد بدن مادر می شود را جذب می‌کند.

لذا بعضی از خانم‌های باردار تصور می کنند برای سلامت جنین نباید از هیچ محصولی برای پوست و مو استفاده کنند. عدم رسیدگی به پوست و مو برای ۹ ماه زمان زیادی است و ممکن است پوست و مو و یا ناخن شما آسیب ببیند.
ما در این مقاله تغییرات بدن و نکات مهم مراقبت پوست و مو و ناخن را در طول بارداری بررسی می کنیم.

خانم باردار
دلیل تغییرات پوست و مو

زمانی که لقاح در بدن مادر صورت می گیرد میزان هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون افزایش پیدا می کند. این تغییرات هورمونی دلیل اصلی تغییرات پوست و مو و ناخن در بدن مادر است.

علاوه بر آن افزایش وزن، بزرگ شدن رحم و در پی آن بزرگ شدن شکم مادر باعث کشیدگی پوست و مشکلات متعددی می شود. با شناخت تغییرات به وجود آمده و نکات مراقبتی پوست می توانید مشکلات را به حداقل برسانید.

انواع تغییرات موقت پوست و موی زنان در دوران بارداری

در این قسمت انواع تغییرات پوست و مو در دوران بارداری را نام می‌بریم و در ادامه مقاله نکات مهم مراقبتی پوست و مو و راه کارهای لازم را مفصل توضیح خواهیم داد.

۱. ایجاد جوش و آکنه:

تغییرات هورمونی بدن مادر مانند نوجوانان در سن بلوغ ممکن است سبب تولید سبوم و چربی بیش از اندازه در غده سباسه پوست شود. همین مساله در زنان باردار منجر به چرب شدن پوست، بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش و یا آکنه می شود.
توجه کنید در این میان خانم‌هایی که سابقه جوش های هورمونی، التهابی و یا آکنه داشتند ممکن است در دوران بارداری دوباره با این جوش ها مواجه شوند.

۲. تیره شدن پوست:

همانطور که گفته شد ترشح هورمون های جنسی در بدن بیشتر می شود. همین مساله باعث می شود در سه ماهه اول و دوم بارداری تولید ملانوسیت ها یا رنگدانه های پوست افزایش پیدا کند و باعث تیرگی بعضی از نقاط بدن مثل کشاله ران، زیر بغل، پوست صورت و … شود.

علاوه بر آن پوست نسبت به اشعه ماوراءبنفش خورشید حساس تر می شود. که در صورت رعایت نکردن و ضدآفتاب نزدن ممکن است مبتلا به لک های ملاسما یا لک‌های مقاوم به درمان شوید. در صورت آسیب شدید پوست بعضی از این لک ها ممکن است بعد از اتمام دوران بارداری هم بر روی پوست باقی بمانند. توصیه های اخر مقاله را حتما مطالعه کنید تا دچار این مشکلات نشوید.

افتاب

۳‌. خارش و خشکی پوست:

یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای خانم های باردار به وجود می آید خشکی و خارش شدید پوست است. دلیل اصلی آن افزایش وزن و کشیدگی پوست است. به علت کاهش رطوبت و خشکی پوست، بدن دچار خارش می شود. لذا استفاده از کرم های مرطوب کننده طبیعی فاقد نگه دارنده پارابن، پیشنهاد می شود.

خشکی پوست
بعضی از خانم های باردار به دلیل تغییر در کبد و مجاری صفراوی ممکن است درگیر خارش پوست، خارش کف پا یا خارش کف دست شوند. اگر خارش پوست همراه علائمی مانند حالت تهوع، خستگی و استفراغ باشد ممکن است درگیر عارضه کلستاز کبدی شده باشید که باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر درچنین شرایطی قرار گرفتید حمام آب سرد و استفاده از اب خنک به طور موقت کمکتان می کند. هم چنین از مصرف غذاهای تند و حساسیت زا به شدت پرهیز کنید. در صورت عدم درمان کلستاز کبدی ممکن است با زایمان زودرس مواجه شوید.

۴.حساسیت پوست:

به دلیل تغییرات هورمونی پوست خانم های باردار حساس می شود. اين حساسیت ممکن است در نواحی مثل پوست شکم که کشیده شده به مراتب بیشتر باشد. خیلی از خانم‌های باردار دیگر نمی توانند از محصولاتی که قبل از دوران بارداری استفاده می کردند، استفاده کنند.
شوینده ‌ها، لوسیون ها، محصولات بو دار و عطر آگین که حاوی اسانس هاس سنتزی هستند اصلا مناسب نیستند و باعث ایجاد حساسیت، خارش و کهیر می شوند. در قسمت راه‌کارها در این مورد توضیحات بیشتری داده می شود.

۵.ترک پوستی:

در زمان بارداری افزایش وزن و کشیدگی پوست به ویژه در ناحیه شکم دلیل اصلی ترک پوست بدن مادر است. علاوه بر آن دلایلی مثل نوع پوست، ژنتیک و تغییرات هورمونی هم در ایجاد ترک های پوستی تاثیر گزاراند. راه حل صد در صدی برای جلوگیری از ایجاد ترک های پوستی وجود ندارد. چون قرار است جنین طی ۹ ماه رشد کند و پوست را بکشد تا جای کافی داشته باشد‌.

استرچ مارک
بنابراین شما می توانید با استفاده از راه کارهایی در این ۹ ماه میزان ترک خوردگی پوست را به حداقل برسانید. و یا بعد از اتمام بارداری با استفاده از محصولات ترمیم کننده درصد زیادی از ترک‌های پوستی را کاهش دهید. در قسمت راه‌کارها در این مورد توضیحات بیشتری داده می شود.

استرچ مارک
۶.واریس بارداری:

با افزایش وزن بدن در حاملگی و افزایش حجم خون در این دوران ممکن است به مویرگ‌های پا فشار زیادی وارد شود. لذا خطوط سبز رنگ و یا آبی رنگ ممکن است بر روی پاها به وجود بیاید. ژنتیک در این مورد بسیار تاثیر گزار است. اما این مساله نگران کننده ای برای مادر نیست اگرچه که ممکن است ظاهر ناخوشایندی برای او داشته باشد.
رگ‌های عنکبوتی هم نوعی از واریس است که رگ‌ها زیر پوست پیچ و خم پیدا کرده و ملتهب می شوند‌. استفاده از جوراب واریس، انجام ورزش تحت نظر مربی از راه حل های پیشنهادی برای جلوگیری از ایجاد واریس در این دوران می باشد.

ورزش
نکات مهم مراقبت از پوست و مو و ناخن در بارداری

مراقبت از پوست صورت

۱. استفاده از شوینده روزانه:

به طور کلی استفاده از شوینده مناسب و شستشوی روزانه یکی از واجبات مراقبت های پوستی برای افراد است. در طول دوران بارداری هم به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است پوست چرب شود. غده‌ای سباسه چربی بیشتری تولید کند و مستعد ایجاد جوش و آکنه شود. شستشوی منظم روزانه بهترین راه حل برلی جلوگیری از ایجاد جوش و تیرگی پوست است.

شستشو
حتی اگر پوست شما خشک است و در طول روز در خانه بودید باز هم اخر شب صورتتان را با شوینده مناسب بشورید.
دقت کنید بهتر است از شوینده استفاده شود که چربی پوست را کامل نبرد از این رو صابون های طبیعی سامینا که پایه و اساس گیاهی دارند و رنگ و اسانس سنتزی ندارد برای خانم های باردار با انواع پوست ها مناسب اند. چرا که صابون های طبیعی سامینا حاوی روغن مازاد اند و پوست را خشک نمی کنند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله چرا صابون گیاهی سامینا ببینید.

۲. استفاده از ضدآفتاب مناسب بارداری

متخصصین معتقدند استفاده از ضدآفتاب های شیمیایی حاوی اوکسی بنزون، اکتنوسات، اکتیسالات و … باعث تغییرات هورمونی در بدن جنین و مادر می شود. برای مثال اوکسی بنزون یک بلاک کننده قوی اشعه ماورا بنفش است که در ضدآفتاب های شیمیایی استفاده می شود.

دقت کنید از ضدآفتای های فیزیکی مناسب خانم های باردار استفاده کنید. ضدآفتاب های فیزیکی از دو ترکیب معدنی دی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم تشکیل شده است. این دو ترکیب اشعه های مضر خورشید را از روی سطح پوست منعکس می کند و نمی گذارد پوست آسیب ببیند.

نکته مهم دیگری که باید به عنوان مادر باردار به آن توجه کنید این است که به هیچ عنوان بدون ضدآفتاب بیرون نروید. حتی در روزهای ابری بدون ضدآفتاب به هیچ عنوان بیرون نروید. چراکه به دلیل تغییرات هورمونی مادر باردار، پوست بسیار حساس شده و دچار لک های مقاوم به درمان ملاسما می شود.

ضدآفتاب با SPF بیش از 50 و بی رنگ انتخاب کنید. اندازه قد انگشت سبابه از کرم ضدآفتاب برای گردی صورت استفاده کنید. و حداکثر هر سه ساعت ضدافتاب را تمدید کنند.

۳. استفاده از کرم آبرسان

به طور کلی افراد با پوست‌های معمولی و خشک لازم است بعد از استفاده از شوینده از کرم آبرسان استفاده کنند. مادران باردار به خاطر تغییرات هورمونی ممکن است پوستشان خشک شود. لذا اگر شما در این شرایط قرار گرفتید حتما از کرم آبرسان پوست استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ابرسانی صورت مقاله بهترین روش ها برای آبرسانی پوست صورت را ببینید.

پوست خشک

۱.داشتن شوینده مناسب

در دوران بارداری نوع شوینده ای که استفاده می کنید بسیار مهم است. پوست بدن با رشد جنین بیشتر کشیده می شود و در ماه های آخر دچار کشیدگی و ترک پوستی می شود. اغلب شوینده های موجود در بازار چربی پوست را در خود حل می کنند و خشکی و کشیدگی پوست را چندین برابر می کنند.

استرچ مارک

بنابراین انتخاب نوع شوینده بسیار مهم است. صابون های طبیعی باکیفیت چون چربی مازاد دارند و حاوی گلسیرین طبیعی اند؛ به هیچ عنوان پوست را خشک نمی کنند.

صابون جوعسل سامینا یک مرطوب کننده بسیار قوی و درمانی خشکی پوست است. این صابون حاوی عسل است که یک مرطوب کننده و ترمیم کننده قوی و حاوی جو هست که سرشار از ویتامین B بوده و جلوی خشکی پوست را می گیرد.

صابون جوعسل

صابون بابونه و اسطوخودوس سامینا هم علاوه بر مرطوب کنندگی و رفع خشکی پوست خاصیت روشن کنندگی و کنترل جوش هم دارد. لذا مادران بارداری که با تیرگی پوست هم مواجه شدند می توانند از این صابون استفاده کنند.

۲. استفاده از لیف لوفا طبیعی

یکی از بهترین لیف های بدن لیف لوفا طبیعی بدن سامینا است. جنس توری لوفا باعث می شود سلول های مرده لایه شاخی پوست از بین رود و محصولات مرطوب کننده و مغذی پوست راحت تر در اختیار سلول های جوان قرار می گیرد.

لیف لوفا

۳. استفاده از کره بدن

اغلب افراد بعد از شستشو پوستشان خشک می شود. علاوه بر آن مادران باردار بعد از شستشو با صابون های طبیعی هم نیاز دارند از یک کره روغنی مناسب استفاده کنند.

کشیدگی پوست و ایجاد ترک پوستی به طور طبیعی برای مادر باردار اتفاق می افتد. بنابراین بعد از استحمام حتما از ترکیب روغن ها و کره های طبیعی برای افزایش انعطاف پذیری پوست استفاده کنید. کره بدن سامینا ترکیبی از روغن های مغذی بادام شیرین و کره های با ارزشی مثل کره شیا است که فاقد مواد شیمیایی و کاملا طبیعی بوده و مناسب پوست حساس مادران باردار می باشد.

کره بدن

سوال: آیا استفاده از روغن های خالص برای ترک پوستی مناسب است؟

خیر. استفاده از روغن های خالص برای افزایش ترک پوستی پیشنهاد نمی شود. روغن ها به تنهایی توسط پوست جذب نمی شوند و باید با کره های طبیعی ترکیب شوند تا به راحتی جذب شوند. روغن ها علاوه بر اینکه جذب نمی شوند بدلیل اصطکاک با لباس ها جذب لباس هایتان می شود.

مراقبت از مو

۱. استفاده از شامپو و شوینده مناسب مو سر

دقت کنید اگر موهایتان در دوران بارداری بیش از حد چرب یا خشک شده است، شوینده مناسب پوست سرتان انتخاب کنید. چربی بیش از اندازه باعث ریزش مو می شود‌. از طرفی خشکی بیش از اندازه پوست سر باعث ایجاد شوره و خارش می شود.

سعی کنید از شوینده‌های حاوی مواد شیمیایی و عطرآگین استفاده نکنید. خانم های بارداری که ریشه موهایشان خشک شده پیشنهاد می‌دهم از صابون مو سر جنسینگ سامینا استفاده کنند.

 

صابون مو سر جنسینگ

۲. استفاده از روغن آبرسان مو

زمانی که ریشه موها چرب می شود شستشوی بیش از اندازه پوست سر، منجر به خشک شدن ساقه موها می شود. برای جلوگیری از خشک و کدر شدن موها حتما از روغن آبرسان مو استفاده کنید.

 خشکی مو

نوک موهایتان را هر دو ماه مرتب کوتاه کنید و هر بار بعد از حمام چند قطره از روغن آبرسان مو سامینا را به موهای نم دار بزنید. موهایتان نرم و ابریشمی می شوند و آسیبی نمی بینند.

روغن ابرسان مو

مراقبت از ناخن

سعی کنید هر بار از کره بدن سامینا استفاده می کنید مقداری از کره بدن را برای ماساژ ناخن‌ ها استفاده کنید. ماتریکس ناخن با استفاده از کره بدن براق و محکم می شود. و به راحتی نمی شکند.

کره بدن

توصیه های مهم در دوران بارداری

به طور کلی خانم های باردار بهتر است از محصولاتی استفاده کنند که برچسب pregnancy safe داشته باشد. این عبارت به معنای امن بودن محصول مورد نظر برای استفاده در دوران بارداری است. لذا در هنگام خرید مواد بهداشتی و مراقبتی پوست کارخانه ای مثل ضدافتاب توجه کنید.

ترجیحا در دوران بارداری از رنگ کردن مو، کراتین کردن مو بپرهیزید.

از زدن لاک‌، کاشت ناخن، ژل پولیش و … به شدت خود داری کنی. وجود ماده تولوئن در لاک هاممکن است به جنین و مادر اسیب وارد کند.

از محصولات ضد تعریق شیمیایی مثل دئودرانت ها استفاده نکنید. وجود ماده هگزاهیدرات کلرید آلومینیوم در این محصولات شیمیایی برای جنین خطرناک است.

استفاده از محصولات طبیعی فاقد رنگ ها و مواد شیمیایی به مراتب بهتر از محصولات شیمیایی حاوی نگه دارنده ها و پارابن ها است. پارابن ها علاوه بر اینکه برای تمامی افراد خطرناک است. برای خانم های باردار و جنین داخل رحم خطرناک تر بوده و باعث ایجاد مشکلاتی مثل سقط جنین، کم وزنی جنین و مشکلات رفتاری مادر می شود.

محصولات طبیعی سامینا برای مادران باردار مناسب بوده و به راحتی می شود در این دوران کوتاه اما با ارزش با خیال راحت استفاده کرد.

تمام تلاشم کردم تا تمامی نکات مهم استفاده از محصولات مناسب و توصیه های مهم در مراقبت از پوست و مو را در دوران با اهمیت بارداری توضیح بدهم. اگر مطالب برایتان جالب بوده خوشحال میشم نظر و یا سوالتان را در قسمت دیدگاه برایمان بگذارید.

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
مینا هستم، 35 ساله، عاشق تولید محصولات طبیعی برای پوست و مو و البته در دنیای محتوانویسی در این حوزه آموخته های خودم را با شما به اشتراک میزارم و با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدید هم هستم. خوشحالم و افتخار می کنم در این دنیای اینترنت و در کنار شما، شرایطی فراهم شده که هر روز ارتقاء در مسیر شغلی مورد علاقه ام را با تمام وجود احساس می کنم.
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.